Vraag | 1 | # | 2 | # | 3 | # | 4 | # | 5 | # | Gem | Std |
Presentatie v.d. docent? | zeer slecht | 0 | slecht | 1 | matig | 4 | goed | 16 | zeer goed | 5 | 4.0 | 0.7 |
Moeilijkheid v.d. stof? | zeer moeilijk | 0 | moeilijk | 13 | redelijk | 12 | vrij gemakkelijk | 1 | zeer gemakkelijk | 0 | 2.5 | 0.6 |
Kwaliteit v.h. lesmateriaal? | onbegrijpelijk | 1 | onduidelijk | 0 | matig | 5 | duidelijk | 19 | zeer duidelijk | 1 | 3.7 | 0.7 |
Heeft SRT je belangstelling gestimuleerd? | nauwelijks | 2 | enigszins | 2 | matig | 7 | sterk | 10 | zeer sterk | 4 | 3.5 | 1.1 |
Verhouding studielast/ studiepunten? | veel te weinig stp | 0 | vrij weinig stp | 5 | goed | 19 | vrij veel stp | 1 | veel teveel stp | 0 | 2.6 | 0.5 |
Aansluiting bij voorkennis? | zeer slecht | 1 | slecht | 4 | matig | 8 | goed | 9 | uitstekend | 4 | 3.4 | 1.0 |
Veel geleerd bij SRT? | zeer weinig | 0 | weinig | 1 | matig | 7 | veel | 15 | zeer veel | 3 | 3.8 | 0.7 |
Vraag | 1 | # | 2 | # | 3 | # | 4 | # | 5 | # | Gem | Std |
Presentatie v.d. docent? | zeer slecht | 0 | slecht | 2 | matig | 6 | goed | 8 | zeer goed | 0 | 3.4 | 0.7 |
Moeilijkheid v.d. stof? | zeer moeilijk | 0 | moeilijk | 6 | redelijk | 10 | vrij gemakkelijk | 0 | zeer gemakkelijk | 0 | 2.6 | 0.5 |
Kwaliteit v.h. lesmateriaal? | onbegrijpelijk | 0 | onduidelijk | 5 | matig | 4 | duidelijk | 7 | zeer duidelijk | 0 | 3.1 | 0.9 |
Heeft SRT je belangstelling gestimuleerd? | nauwelijks | 0 | enigszins | 3 | matig | 3 | sterk | 7 | zeer sterk | 3 | 3.6 | 1.0 |
Verhouding studielast/ studiepunten? | veel te weinig stp | 1 | vrij weinig stp | 2 | goed | 13 | vrij veel stp | 0 | veel teveel stp | 0 | - | - |
Aansluiting bij voorkennis? | zeer slecht | 0 | slecht | 1 | matig | 5 | goed | 8 | uitstekend | 2 | 3.7 | 0.8 |
Veel geleerd bij SRT? | zeer weinig | 0 | weinig | 0 | matig | 6 | veel | 10 | zeer veel | 0 | 3.6 | 0.5 |
Hoorcollege zinvol? | totaal overbodig | 0 | vrij nutteloos | 4 | redelijk | 9 | vrij nuttig | 1 | zeer zinvol | 2 | 3.1 | 0.9 |
Werkcollege zinvol? | totaal overbodig | 2 | vrij nutteloos | 4 | redelijk | 3 | vrij nuttig | 6 | zeer zinvol | 1 | 3.0 | 1.2 |
Het college in 1998 en 1999 was hetzelfde, de verdeling van de tijd over de onderwerpen ook. In 1998 waren er geen werkcolleges, maar wel een huiswerktentamen. Er waren ook geen uitwerkingen bij een oefententamen. Alle tentamens hebben minstens een opgave over relativistisch kinematica/dynamica, dat was vorig jaar zo en zal niet veranderen. Aan de stof van het halve tentamen zijn twee collegedagen besteed (3 uur in totaal). Uiteraard komen in dat deel van de stof ook veel van de eerdere inzichten en resultaten aan bod. Dat is de belangrijkste reden dat het minder tijd en ruimte heeft gekregen, maar wel een essentieel onderdeel van het college vormt. Verbeteringen voor volgend jaar: de laatste werkgroepmiddag zal een week eerder vallen. Hierdoor kan die middag meer geoefend worden met de opgaven over de kinematica/dynamica, waarvan er vooral in de extra oefenopgaven veel zijn opgenomen. Ik zal er rekening mee houden dat het op prijs wordt gesteld op het college wat meer tijd te nemen voor dit deel van de stof. Ook zal getracht worden meer assistentie te regelen bij de werkgroepmiddagen.
Mijn verontschuldigingen aan diegenen die zich aan de fouten in de syllabus hebben gestoord. De fouten in de syllabus van 1999 waren, op een uitzondering na, typefouten ontstaan door de samenvoeging van de syllabus van Dr. Bongaarts en de aanvullingen van 1998. Alle fouten werden direkt op de Webpagina vermeld, en nog eens apart aan het einde van het college uitgedeeld.
Wat betreft het tekenen van de grafiek van een onbekende functie: dat hier niet het onmogelijke werd gevraagd, kan men zien op pag. 28 van de syllabus, verg. (4.50-51). Op verzoek van een van de studenten zijn tijdens het tentamen deze definities op het bord geschreven. Desalniettemin, als ik me had gerealiseerd dat deze functies de studenten had afgeschrikt dan had ik ze bij de betreffende tentamenopgave nogmaals gedefinieerd, of vermeden.
Dat een van de studenten aangeeft zich geremd te voelen in het stellen van vragen betreur ik zeer, omdat ik juist heb geprobeerd het stellen van vragen aan te moedigen. Een domme vraag bestaat niet, een dom antwoord wel. Zelfs de docent te vragen wat langzamer te gaan is al een goede vraag, waarmee bovendien ongetwijfeld ook andere studenten een dienst wordt bewezen. Zonder respons van de studenten gaat de docent af op zijn ervaringen van voorgaande jaren. Onderwijs dient een interactieve bezigheid te zijn.
Dat ik op de webpagina zou hebben geschreven dat de studenten dom zijn is niet in overeenstemming met wat daar staat. Slordig denkwerk is niet synoniem met dom. Dat een slecht gemaakt tentamen tot frustraties aanleiding geeft is menselijk. Laat ik benadrukken dat een docent niets lievers ziet dan dat een tentamen goed wordt gemaakt, zodat duidelijk wordt dat de studenten veel van het college hebben opgestoken. Het einddoel van college geven is niet het afnemen van een tentamen, het is het overdragen van kennis, inzicht en geestdrift.
Over de definitie van "krachtterm" verschillen we kennelijk van mening. Tegenover een schouderklopje, aangegeven met "prima", mag natuurlijk ook een opmerking staan die het tegengestelde weergeeft. Als de betreffende student me ervan overtuigt dat ik te ver ben gegaan, dan bied ik gaarne mijn verontschuldiging aan.
Het is jammer dat meer dan de helft van de studenten niet de moeite hebben genomen het evaluatieformulier in te vullen.
Vraag | 1 | # | 2 | # | 3 | # | 4 | # | 5 | # | Gem | Std |
Presentatie v.d. docent? | zeer slecht | 0 | slecht | 1 | matig | 6 | goed | 17 | zeer goed | 0 | 3.7 | 0.6 |
Moeilijkheid v.d. stof? | zeer moeilijk | 4 | moeilijk | 12 | redelijk | 8 | vrij gemakkelijk | 0 | zeer gemakkelijk | 0 | 2.2 | 0.7 |
Kwaliteit v.h. lesmateriaal? | onbegrijpelijk | 0 | onduidelijk | 2 | matig | 12 | duidelijk | 10 | zeer duidelijk | 0 | 3.3 | 0.6 |
Heeft SRT je belangstelling gestimuleerd? | nauwelijks | 0 | enigszins | 2 | matig | 3 | sterk | 14 | zeer sterk | 5 | 3.9 | 0.8 |
Verhouding studielast/ studiepunten? | veel te weinig stp | 3 | vrij weinig stp | 11 | goed | 10 | vrij veel stp | 0 | veel teveel stp | 0 | - | - |
Aansluiting bij voorkennis? | zeer slecht | 1 | slecht | 5 | matig | 8 | goed | 10 | uitstekend | 0 | 3.1 | 0.9 |
Veel geleerd bij SRT? | zeer weinig | 0 | weinig | 0 | matig | 3 | veel | 18 | zeer veel | 3 | 4.0 | 0.5 |
Hoorcollege zinvol? | totaal overbodig | 0 | vrij nutteloos | 0 | redelijk | 8 | vrij nuttig | 11 | zeer zinvol | 5 | 3.9 | 0.7 |
Werkcollege zinvol? | totaal overbodig | 0 | vrij nutteloos | 0 | redelijk | 3 | vrij nuttig | 12 | zeer zinvol | 9 | 4.3 | 0.7 |
Vraag | 1 | # | 2 | # | 3 | # | 4 | # | 5 | # | Gem | Std |
Presentatie bij dit onderdeel? | slecht | 1 | onvoldoende | 4 | redelijk | 10 | goed | 12 | uitstekend | 1 | 3.3 | 0.9 |
Moeilijkheid v.d. stof? | zeer moeilijk | 7 | vrij moeilijk | 17 | redelijk | 3 | vrij gemakkelijk | 1 | zeer gemakkelijk | 0 | 1.9 | 0.7 |
Kwaliteit v.h. schriftelijke materiaal? | slecht | 4 | onvoldoende | 3 | redelijk | 8 | goed | 13 | uitstekend | 1 | 3.1 | 1.1 |
Heeft SRT je belangstelling gestimuleerd? | nauwelijks | 0 | enigszins | 1 | matig | 7 | sterk | 18 | zeer sterk | 2 | 3.8 | 0.6 |
Verhouding studielast/ studiepunten? | erg weinig stp | 3 | vrij weinig stp | 14 | precies goed | 12 | vrij veel stp | 0 | veel teveel stp | 0 | 2.3 | 0.7 |
Aansluiting bij voorkennis? | slecht | 5 | onvoldoende | 9 | matig | 5 | goed | 7 | uitstekend | 2 | 2.7 | 1.2 |
Veel geleerd bij SRT? | erg weinig | 0 | vrij weinig | 1 | gemiddeld | 3 | vrij veel | 18 | erg veel | 7 | 4.1 | 0.7 |
Hoorcollege zinvol? | totaal overbodig | 3 | vrij nutteloos | 1 | redelijk | 6 | vrij nuttig | 13 | zeer zinvol | 4 | 3.5 | 1.1 |
Werkcollege zinvol? | totaal overbodig | 0 | vrij nutteloos | 3 | redelijk | 4 | vrij nuttig | 8 | zeer zinvol | 13 | 4.1 | 1.0 |
Opzet studieonderdeel? | slecht | 1 | onvoldoende | 4 | redelijk | 15 | goed | 8 | uitstekend | 0 | 3.1 | 0.8 |
Vraag | 1 | # | 2 | # | 3 | # | 4 | # | 5 | # | Gem | Std |
Presentatie bij dit onderdeel? | slecht | 0 | onvoldoende | 2 | redelijk | 7 | goed | 8 | uitstekend | 1 | 3.4 | 0.8 |
Moeilijkheid v.d. stof? | zeer moeilijk | 5 | vrij moeilijk | 7 | redelijk | 4 | vrij gemakkelijk | 1 | zeer gemakkelijk | 0 | 2.1 | 0.9 |
Kwaliteit v.h. schriftelijke materiaal? | slecht | 0 | onvoldoende | 4 | redelijk | 5 | goed | 7 | uitstekend | 1 | 3.3 | 0.9 |
Heeft SRT je belangstelling gestimuleerd? | nauwelijks | 0 | enigszins | 0 | matig | 4 | sterk | 13 | zeer sterk | 0 | 3.8 | 0.4 |
Verhouding studielast/ studiepunten? | erg weinig stp | 2 | vrij weinig stp | 11 | precies goed | 4 | vrij veel stp | 0 | veel teveel stp | 0 | 2.1 | 0.6 |
Aansluiting bij voorkennis? | slecht | 2 | onvoldoende | 4 | matig | 6 | goed | 3 | uitstekend | 2 | 2.9 | 1.2 |
Veel geleerd bij SRT? | erg weinig | 0 | vrij weinig | 1 | gemiddeld | 5 | vrij veel | 10 | erg veel | 2 | 3.7 | 0.7 |
Hoorcollege zinvol? | totaal overbodig | 0 | vrij nutteloos | 1 | redelijk | 5 | vrij nuttig | 8 | zeer zinvol | 3 | 3.8 | 0.8 |
Werkcollege zinvol? | totaal overbodig | 0 | vrij nutteloos | 1 | redelijk | 2 | vrij nuttig | 9 | zeer zinvol | 4 | 3.8 | 0.8 |
Opzet studieonderdeel? | slecht | 0 | onvoldoende | 3 | redelijk | 7 | goed | 6 | uitstekend | 1 | 3.3 | 0.8 |